Implementatie

Wil je als school de methode toepassen om kinderen zelfstandig keuzes te laten maken?
Wil je dat de leerkrachten dezelfde taal kunnen spreken bij conflicten op het schoolplein?
Wil je dat de kinderen keuzes hebben en kunnen toepassen om elkaar te helpen en/ of conflicten op te lossen?
Wil je dat de leerkrachten het eigenaarschap bij kinderen versterken door de keuzes dagelijks toe te passen?
Dan is de methode van Orka Training een geschikte methode. De methode kan aangeboden worden van groep 1 tot en met groep 8.

De school-brede aanpak
Hoe kan de methode op school geïmplementeerd worden?

De school stelt een coördinator aan. Deze coördinator is enthousiast om de methode te borgen in de school.
Rol van de coördinator, klik hier

Orka Training biedt workshops en lessen aan voor scholen in de provincie Zuid-Holland.
Aanbod voor leerkrachten, klik hier

Orka Training biedt het ‘Train de trainer’ traject aan, zodat een leerkracht of intern begeleider de lessen binnen de eigen school kan uitvoeren. Het ‘Train de trainer’ traject wordt aangeboden op scholen in de provincie Zuid-Holland.
Aanbod voor ‘Train de trainer’, klik hier

Hoe worden ouders betrokken bij de methode? De methode heeft ook aanbod voor ouders. Alle scholen kunnen ouders informeren. Dit materiaal wordt aangeleverd door Orka Training.
Aanbod voor ouders, klik hier

Hoe kan de relatie tussen school en kinderopvang versterkt worden met de methode? De methode heeft ook aanbod voor de kinderopvang, die aan de school verbonden is.
Aanbod voor kinderopvang, klik hier

Minimaal uit te voeren onderdelen
Voorbereiding:

  • Aanstellen coördinator door de directie.
  • De coördinator en leerkrachten volgen de zeven online cursussen (15-20 minuten per cursus). Doel is om de kwaliteit van de uitvoering van de methode te vergroten.
  • De leerkrachten informeren de kinderen over alle sociale vaardigheden (superhelden/ keuzes) met behulp van de video met uitleg over de sociale vaardigheden en voeren een eerste oefening uit.

Uitvoering:

  • De leerkrachten van alle groepen voeren elke week een oefening groepsvorming uit.
  • De leerkrachten van groep 3-8 bespreken dagelijks het stoplicht met de kinderen na de pauze.
  • De coördinator zet de methode op de agenda in overlegmomenten met leerkrachten, zodat de interventie geborgd kan worden voor het pedagogisch handelen van de school.