Lessen in de klas

- Samenwerken en overleggen
- Leiden en volgen

Reageren op uitdagen

Relatiediagram

"In één oogopslag inzicht
in de relaties
van de klas"

Lessen in de speelzaal

"Interactie tussen kinderen
zichtbaar maken met
fysieke oefeningen."

Coaching van leerkrachten

"De leerkrachten kunnen de
vaardigheden toepassen in de
dagelijkse praktijk"

Groepsvorming fase 12019-01-15T12:34:42+00:00

Fase 1: Oriënteren

De kennismaking van de groep. De kinderen maken kennis met elkaar en maken een inschatting van de anderen t.o.v. zichzelf. Herken ik mijzelf in de anderen? Dragen ze dezelfde soort kleding? Welk kapsel wordt er mooi gevonden? Wat mag hier wel en niet?

Het is belangrijk dat de kinderen de tijd krijgen om elkaar te leren kennen. Je kunt kinderen hierbij helpen door oefeningen en spelletjes te spelen om elkaar beter te leren kennen. De valkuil tijdens deze fase is het vrij snel overgaan tot het uitdelen van de boeken en beginnen met lesgeven.

Oefeningen

Namenspel
Om de beurt zet een kind een stap naar voren, noemt zijn naam en maakt een gebaar. Alle andere kinderen doen dit kind na, precies hetzelfde.

Rij maken
Kinderen staan naast elkaar op volgorde alfabet achternaam, voornaam, huisnummer.

Groepsschilderij
Op een groot vel karton wordt de klassennaam geschreven. Dan wordt het karton verdeeld in puzzelstukken. Ieder kind kleurt een puzzelstuk in. Zo vormen alle puzzelstukken één mooi geheel. De kinderen kunnen ook een graffititekening maken. Ze krijgen allemaal een stukje van het karton om te versieren.

terug naar Groepsvorming

naar fase 2